Aktualności

Z racji dużego zainteresowania ofertą naszej poradni prosimy o cierpliwość i wytrwałość.
Wszystkim Państwu zostanie udzielona fachowa pomoc.

Życzymy Państwu bezpiecznego powrotu do szkoły. Niebawem na naszej stronie pojawi się aktualna oferta naszej poradni.

04.05.2020 r.

Procedury pracy w okresie pandemii COVID-19

w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Grudziądzu

 

Zgodnie z wytycznymi MEN od 04.05.2020r. poradnia stopniowo wraca do pracy stacjonarnej. W dalszym ciągu zdecydowana część naszej pracy terapeutycznej, doradczej i informacyjnej odbywać się będzie zdalnie, w trybie online

Ogólne zasady przyjmowania klientów w Poradni

  1. Na badania diagnostyczne – stacjonarne przyjmowani będą tylko klienci umówieni i przestrzegający ustalonych ogólnych (Główny Inspektor Sanitarny, Ministerstwo Zdrowia, WHO) i wewnętrznych procedur związanych z COVID-19.

  2. Na terenie poradni obowiązuje stosowanie środków ochrony osobistej – noszenie maseczek/przyłbic, częste mycie rąk (stosowanie rękawiczek jednorazowych), dezynfekowanie płynem rąk, elementów narzędzi diagnostycznych i przedmiotów często dotykanych oraz powierzchni mebli, zachowywanie bezpiecznej odległości wzajemnej (2 m), zachowanie odstępu czasowego – 0,5 godz. między kolejnym klientem (wietrzenie, dezynfekcja narządzi)

  3. Pracownicy sekretariatu przyjmują telefonicznie, mailowo zgłoszenia i przekazują rejestr dzienny specjalistom w celu podjęcia właściwych, zasadnych działań.

  4. Pierwszeństwo mają zgłoszenia dotyczące wydania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, IZR-W, NI, opinii WWR, odroczenia od spełniania obowiązku szkolnego.

  5. Specjaliści analizują złożoną przez rodzica/prawnego opiekuna dziecka dokumentację, przeprowadzają z wnioskodawcą wywiad uzupełniający, wyznaczają termin badań diagnostycznych w poradni. Druki wewnętrzne poradni znajdują się na stronie www.ppp.grudziadz.pl oraz w poczekalni.

  6. Badania przeprowadza się w poradni lub miejscu zamieszkania dziecka w przypadku głębokiej niepełnosprawności z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa.

  7. Dzień przed wyznaczonym terminem badań przeprowadza się wywiad epidemiologiczny, a rodzic podpisuje w poradni oświadczenie. Na diagnozę przyjmowane są dzieci zdrowe, gdzie nikt z rodziny najbliższej nie jest chory, objęty kwarantanną lub nadzorem epidemicznym.

Wizyta w poradni

  1. Przy wejściu do poradni prowadzony jest pomiar temperatury wszystkim pracownikom, klientom poradni termometrem bezdotykowym i zapisywany w dziennym raporcie. Brak zgody na pomiar eliminuje klienta z dalszych działań.

  2. Rodzic składa pisemne oświadczenie o stanie zdrowia dziecka i sytuacji epidemicznej najbliższego otoczenia.

  3. Dzieci i rodzice na terenie poradni przebywają w maseczkach ochronnych/przyłbicach, po wejściu myją dokładnie swoje i dziecka ręce, dezynfekują płynem odkażającym, przechodzą do wyznaczonego gabinetu, stosując się do zaleceń.

  4. Dziecko zgłasza się z własnymi przyborami – długopisem, ołówkiem, kredkami.

  5. W przypadku zaobserwowania objawów choroby u dziecka lub własnego złego samopoczucia, pracownik ma obowiązek przerwać pracę i zgłosić do dyrektora (wicedyrektora), który niezwłocznie uruchomi odrębne procedury.

  6. Pracownicy merytoryczni poradni pracują według nowych, zatwierdzonych przez dyrektora planach i procedurach pracy.

Procedury zostały zatwierdzone na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 05.05.2020r.

18.05.2020 r.

Polecamy kolejną dawkę ćwiczeń logopedycznych od naszej logopedy Iwony Kulwickiej.

12.05.2020 r.

KaCZka-dziwaCZka (Jan. Brzechwa)

Nad rzeczką opodal krzaczka
mieszkała kaczka-dziwaczka.
Lecz zamiast trzymać się rzeczki,
robiła piesze wycieczki.
Raz poszła więc do fryzjera:
”Poproszę o kilo sera!”
Tuż obok była apteka:
”Poproszę mleka pięć deka.”
Z apteki poszła do praczki
kupować pocztowe znaczki.
Gryzły się kaczki okropnie:
„A niech tę kaczkę gęś kopnie! „
Znosiła jaja na twardo
i miała czubek z kokardą.
A przy tym, na przekór kaczkom,
czesała się wykałaczką.
Kupiła raz maczku paczkę
by pisać list drobnym maczkiem.
Zjadając tasiemką starą –
mówiła, że to makaron.
A gdy połknęła dwa złote –
mówiła, że odda potem.
Martwiły się inne kaczki:
”Co będzie z takiej dziwaczki? ”
Aż wreszcie znalazł się kupiec:
„Na obiad można ją upiec!”
Pan kucharz kaczkę starannie
piekł,  jak należy, w brytfannie.
Lecz zdębiał obiad podając!
Bo z kaczki zrobił się 🐇 zając.
W dodatku – cały w buraczkach!
Taka to była dziwaczka!

Po kilkakrotnym wysłuchaniu oraz omówieniu wierszyka,  możemy recytować go wspólnie z dzieckiem (rodzic przerywa w pewnym momencie – dziecko ”dopowiada”).

Zabawa „Zdrobnienia”
Rodzic podaje zwierzę, dziecko próbuje utworzyć formę zdrobniałą, 
np. kotek-koteCZek, owca-owieCZka, zając-zająCZek, pies-pieseCZek, biedronka-biedroneCZka, mrówka-mróweCZka ……

Jest to zabawa utrwalające spółgłoskę CZ.

Zagadka
Mają krzywe nóżki,
wszystkie żółte …..
Czy śmieją się czy płaczą –
głośno kwaczą.
Potrafisz naśladować?

Iwona Kulwicka – logopeda PPP

04.05.2020 r.

Szanowni Państwo wkrótce podamy szczegóły naszej pracy w obecnej sytuacji. Prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość.

MySZka🐀

Rysujemy?
KRESKA…
KLUSKA…
GŁOWA…
USZKA…
NOSEK, WĄSIKI…
OCZKA…
BUZIA…
CZTERY NÓŻKI…
SZARE MYSZKI ŁAKOMCZUSZKI!
🐁🐁🐁

Myszki lubią serek, poszukajmy SERowych słów! / dzieci starsze/
SER… na początku (…CE, …NIK, …WETKA, …PENTYNA,
…WER, …WIS, …DELEK, …IAL),
SER na końcu … (DE…, MIK…, KLA…, KONE…, BOK…, LA…, REŻY…, NESE…).
Po wyjaśnieniu znaczenia słowa, postarajmy się ułożyć zdanie z każdym ”serowym wyrazem”.


Zabawa oddechowa dla przedszkolaków
Narysować sylwetę dużej myszy; wycięte z papieru małe ”plasterki serka” przenosimy słomką na myszkę (”myszka je serek”).

Szajka myszy (wierszyk)🐀🐀🐀
Szajka myszy na paluszkach,
szuka groszku po garnuszkach.
W szafie kaszę pałaszuje
i okruszków poszukuje.
Szymek przerwał myszkowanie,
poszedł, kupił … 🐈 kota na nie!

Żaba w kałuŻy🐸

Duża żaba mieszka w kałuży,
a obok żaby – żuczek nieduży.
Żuk włożył na nóżki żółte kalosze,
żaba podziwia – ”O, proszę!
Ale po co tobie kalosze?”
”Będę skakał!” – rzekł żuk – ”Choć jestem nieduży – poskaczę sobie w kałuży.”

W maju, kiedy jest tak zielono, żabki ”grają w zielone”, czyli … wymieniają wszystko, co jest w tym kolorze (zadanie dla dzieci – co kojarzysz z kolorem zielonym?)
np. ogórek, szczypiorek, listki, trawa  🍏 …

Jakie zwierzęta ”lubią” głoskę ż ?
Te, które mają ją w swej nazwie!
(żaba, żółw, żyrafa, żuk, żmija, żubr, żbik, żuraw, bażant, jeżyk, nosorożec)
                              🐢

04.05.2020 r.

Nowy tydzień więc czas na nowe ćwiczenia logopedycznej od naszej logopedy Iwony Kulwickiej. Polecamy 🙂

WIOSENNY OBRAZEK

Potrzebujemy: papier, kredki, nożyczki, słomkę i … odrobinę plastycznego talentu😉!
Na jednej kartce papieru rysujemy  słońce 🌞, kilka chmurek ☁☁☁, kwiaty 🌼🌹🌸🌷, zwierzątka 🐞🐝🐌🐛🐜, ptaszki 🐦🐦🐦 (rysunki małych rozmiarów, narysowane w odstępach, aby można je wyciąć – w kwadracie nie większym niż 2 cm).
Na drugiej kartce dziecko rysuje zieloną trawę i niebieskie niebo. Następnie przy pomocy słomki – ”dekoruje” swój wiosenny obrazek wyciętymi elementami. Każdego dnia obrazek może wyglądać inaczej!
POWODZENIA!👍
(ćwiczenie oddechowe)

DZIWNE ”SŁOWA”
(zadanie dla dzieci, które znają litery)

”Łamiemy” języczki, czy coś rozumiemy?

ASO
TOK
KAR
WEL
AWEM
ABYR
ARUK
AZOK
LYTOM
NARAB
TUGOK
APŁAM

A jeśli przeczytać … od prawej strony do lewej? ⏪
Jeśli potrafisz – napisz te słowa!

       🍀🍀🍀🍀🍀🍀

KWIECIEŃ – PLECIEŃ 🍃
,,poplątał” w wyrazach sylaby.
Uporządkuj sylaby, aby wyrazy brzmiały prawidłowo!

MIN.KO
DA.WO
DY.LO
TY.BU
WA.GŁO
GA.NO
RAK.BU

LOT.SA.MO
NA.DRA.BI
ZY.MU.KA
REK.ZE.GA
LA.FA.SO
RA.SOL.PA
NO.KO.LA

🌷🌷🌷
Jeśli potrafisz, napisz ”uporządkowane” WA.SŁO (?)
Brawo!👏

”ZAMIENIAMY LITERKI”
(zamieniamy litery, wyjaśniamy znaczenie słów)

RAK (R=M)
ROK (R=L)
BĄK (B=P)
SZUM (SZ=S)
SOK (S=SZ)
DAMA (D=T)
LAMA (L=R)
SMAK (A=O)
KAWA (K=Ł)
NORA (N=K)
WATA (W=D)
TOMEK (T=D)
ŻEBRA (Ż=Z)
PIÓRKO (P=B)
NOŻE (Ż=SZ)
KOZA (Z=S)
WAGA (G=Z)
KASZA (SZ=S)
WAZON (Z=G)
MUREK (M=N)
KOC (K=N)
SOS (S=K)
BAL (L=R)
KOSZ (SZ=S)

28.04.2020 r.

Kolejna dawka ćwiczeń logopedycznych przesłanych przez naszą logopedę Iwonę Kulwicką. Polecamy 🙂

22.04.2020 r.

Drodzy Rodzice
Czas kwarantanny warto wykorzystać na ciekawe ćwiczenia logopedyczne. Atrakcyjną i
lubianą przez dzieci formą ćwiczeń utrwalających artykulację trudnych głosek są wierszyki i
rymowanki. Głośne wypowiadanie trudniejszych słów i całych zdań to naprawdę ciekawa i
przyjemna forma trenowania języka. Proponuję „Wierszyki łamiące języki” autorstwa
Małgorzaty Strzałkowskiej.
BĄK
Spadł bąk na strąk,
A strąk na pąk.
Pękł pąk, pękł strąk,
A bąk się zląkł. 

CZYŻYK
Czesał czyżyk czarny koczek,
Czyszcząc w koczku każdy loczek,
Po czym przykrył koczek toczkiem,
Lecz część loczków wyszła boczkiem.
KRÓLIK
Kurkiem kranu kręci kruk,
Kroplą tranu brudząc bruk,
A przy kranie, robiąc pranie,
Królik gra na fortepianie.
PCHŁA
Na peronie w Poroninie
Pchla pląsała na pianinie.
Przytupnęła, podskoczyła
I pianino przewróciła.

Powodzenia !
Logopeda Henryka Ratajczyk

LICZYMY NOGI STONOGI?

1🐛2🐛3🐛4🐛5🐛6🐛7🐛8🐛9🐛10🐛

Zabawa polega na powtarzaniu liczebników porządkowych w rymowanym wierszyku i wykonywaniu określonych zadań ruchowych.
🐛
Noga noga noga …
Pierwsza noga – STOI stonoga.
Druga noga –  IDZIE stonoga.
Trzecia noga – BIEGA stonoga.
Czwarta noga – SKACZE stonoga.
Piąta noga – COFA SIĘ stonoga.
Szósta noga – NA JEDNEJ NODZE STOI stonoga.
Siódma noga –  PAJACYKI ROBI stonoga.
Ósma noga – SIEDZI stonoga.
Dziewiąta noga – KUCA stonoga.
Dziesiąta noga – LEŻY stonoga.

         Dzieci starsze mogą szukać słów ze 100 (100noga, 100pa, 100łek, 100lik, 100lica, 100k, 100s, 100matolog, 100ry, 100larz 100żek, 100łek, 100jak,100per, 100cznia, 100doła,100krotka, mia100, cia100, pa100r, hi100ria, pi100let, na100latek, li100nosz, pr100wnica, pro100kąt).

LICZEBNIKI – to doskonałe słowa do ćwiczenia dykcji!
333, 444, 666

Może potrenujemy pisanie (dzieci starsze)? 😉

Coś się nie zgadza? 😃

SŁONY CUKIER
CZARNA MĄKA
SŁODKA SÓL
BIAŁA SADZA
GRUBY CHUDZIELEC
MIĘKKI KAMIEŃ
SUCHA WODA
MŁODA STARUSZKA
MILCZĄCY GADUŁA
MALEŃKI OLBRZYM
CZYSTY BRUDAS
ODWAŻNY TCHÓRZ


Popraw, aby wyrażenia były prawidłowe!☺
Wesoła zabawa ze zwierzątkami
(zabawy artykulacyjne)
Zaczynamy zabawę  poprzez skojarzenie, a zatem …
1. Duże zwierzę, mieszka w Afryce, jego nazwa zaczyna się ”śmiejąco” …(HIPOPOTAM ziewa – szerokie otwieranie buzi).
2. Lubi mleko … (KOT oblizuje pyszczek po wypiciu mleka).
3. Oczy jak paciorki, gdy zobaczy kota – zmyka do norki … (MYSZ szuka ziarenek – usta złączone i wysunięte do przodu /”w ciup”/ przesuwamy w prawo i w lewo).
4. Kiedy damy mu sera na pierogi, może pokaże nam rogi … (ŚLIMAK – powolne wysuwane języka między zbliżonymi zębami – ząbki skrobią grzbiet języka).
5. Bez wody żyć nie może … (RYBA połyka pokarm – cmokanie wargami).
6. Kiedy swoje ostre zęby pokazuje,  każde stworzenie w wodzie szybko nurkuje … (REKIN liczy ząbki – dotykanie czubkiem języka każdego ząbka).
7. Łakomy kuzyn myszki, gromadzi pokarm w pyszczku … (CHOMIK chomikuje w pyszczku jedzonko – nadymanie policzków).
8. Grzywę i ogon gęsty ma, głośno po bruku kopytkami stuka … (KOŃ galopuje – kląskanie językiem).
9. Boi się bociana, kiedy ten klekocze od samego rana … (ŻABA łapie muszki – szybkie wysuwanie i chowanie języka do buzi).
9. Daje nam mleko … (KROWA przeżuwa trawę – ruchy naśladujące żucie – przy zamkniętej buzi).
10. Figluje, żartuje, zwinnie skacząc po drzewach … (MAŁPA robi głupie minki – propozycje dziecka).
🐈🐀🐌🐡🐋🐁🐸🐄🐒
WESOŁEJ ZABAWY!!!
ćwiczymy przed lusterkiem, robiąc zadania starannie – to gimnastyka ust i języka

💋☺👅

ZWIERZĘ 🐱 UKRYTE … W SŁOWIE
/zadanie dla dzieci, które potrafią już czytać/
W wymienionych wyrazach ukryły się różne zwierzęta.  Spróbuj je odnaleźć!
SŁOŃCE  ZEBRANIE  ZLEW  KOZAKI  GRZEBYK  BOAZERIA  LISTONOSZ  SEKRET  KOSA  DMUCHAWIEC  KIEROWCA  BUDZIK  RYBAK  CZKAWKA  KOTLET  SZKRAB  BURAK  WIGILIA  PLAMA  GLINA  KOTWICA  JEŻYNA  EMULSJA  WAŁKOŃ  no … i w zwierzętach –  PAWIAN  JASZCZURKA schowało się  jeszcze inne stworzenie.

Czy już potrafisz wymienić WSZYSTKIE zwierzęta, które ”ukryły się” w tych różnych wyrazach?

🐗🐑🐈🐡🐂👏

Brawo!!!

21.04.2020 r.

„Niezwykłe” gry rodzinne dla Państwa od naszej logopedy Iwony Kulwickiej 

WIELKANOC 2020 r.

Kochani czas Wielkanocy to czas nadziei i zachwytu nad odradzającym się życiem.

Przed nami wyjątkowe święta, które musimy spędzić z dala od naszych wielu bliskich, inaczej niż zwykle.

Zostańmy w domu łącząc się z nimi poprzez media społecznościowe, duchowo.

Niech ten czas nas wzmocni, pozwoli docenić życie, aby z ufnością patrzeć w przyszłość.

 

 

Radosnych Świąt Wielkiej Nocy życzą Dyrekcja Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Grudziądzu z pracownikami.

Gra ”RODZINY WYRAZÓW” 👪
(potrzebna tylko kostka do gier planszowych, kartka i ołowek)
Zabawa polega na tym, że prowadzący 👤 ustala, w jakiej kategorii szukamy słów.
Np. ustalamy,  że BĘDZIEMY SIĘ UBIERAĆ 👠👒👖(czyli wymieniamy tylko ubrania – skarpetki, sukienka, rękawiczki …). Aby wprowadzić trochę emocji, zdajemy się ”na łut szczęścia”  – rzucamy kostką 🎲. Ile kropek – tyle wyrazów trzeba znaleźć. Każde prawidłowe słowo zaznaczamy – rysujac na kartce kreskę. Wygrywa ten, kto uzbiera najwięcej kresek. 👍
Propozycje ”rodzin wyrazów”:
BĘDZIEMY JEŚĆ 🍔(makaron, chleb, frytki …).
BĘDZIEMY ROBIĆ SAŁATKĘ WARZYWNĄ 🍅(ogórek, kapusta, koper …).
BĘDZIEMY ROBIĆ SAŁATKĘ Z OWOCÓW 🍓(jabłko, śliwka, wiśnia …).
MEBLUJEMY MIESZKANIE 🏠 (tapczan,  fotel, stół …).
/ZWIERZĘTA 🐈, POJAZDY  🚜, ZAWODY 🏦🔧🔨/.
Zabawa służy poszerzaniu zasobu słownictwa czynnego.
W☺E☺S☺O☺Ł☺E☺J
Z☺A☺B☺A☺W☺Y☺!!!

ZABAWA W ”SZUKANIE”🎈
Renia i Romek 👧👨 trochę nudzą się w domu. Mama wpadła na świetny pomysł – zabawy ”w szukanie”!
Ale w domu jest za mało miejsca!!!
Wystarczy miejsca – to ma być zabawa w … SZUKANIE GŁOSKI ”R” W WYRAZIE – we wszystkich pozycjach, czyli na początku, w środku, na końcu! W różnych kategoriach, np. w KOLORACH 🎨 (różowy, szary, pomarańczowy …), WARZYWACH 🍅 (por, marchew, burak), OWOCACH 🍉 (morela, winogrono, czereśnia), ZWIERZĘTACH 🐞(sarna, kret, żyrafa), IMIONACH 🙌 (Marta, Robert, Ryszard) …
Ooo! To Renia i Romek 👧👨 też pasują, bo w ich imionach słychać głoskę ”R”!
Zabawa ma na celu utrwalenie wymowy spłółgłoski ”r”.
POWODZENIA! 🙋🙌
 

09.04.2020 r.​

Polecamy dla Państwa gry dla całej rodziny od naszej logopedy Iwony Kulwickiej – Zapraszamy do wspólnej zabawy 🙂

07.04.2020 r.​

Kolejna porcja ciekawych materiałów dla Państwa. Tym razem od naszej logopedy Iwony Kulwickiej.

Zapraszamy do zapoznania się i ściągnięcia.

06.04.2020 r.​

Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice, Nauczyciele i Uczniowie, nasza praca pod względem technicznym nieco się zmienia. Staramy się jednak cały czas być do Państwa dyspozycji. Co już robimy:

  1. Nasze Panie Dyrektor wraz z sekretariatem pracują na miejscu w Poradni 8 -15;
  2. Codziennie pełnimy dyżury telefoniczne i pomagamy wszystkim mieszkańcom (także seniorom) przetrwać czas epidemii;
  3. Uczestniczymy w konsultacjach i punktach wsparcia online;
  4. Prowadzimy terapie grupową dla młodzieży online;
  5. Redagujemy i administrujemy na bieżąco naszą stronę i nasz fanpage’a na Facebooku;
  6. Punkt Doradcy Zawodowego jest czynny online za pomocą fanpage’a na Facebooku: Doradca.Z;
  7. Piszemy dla Państwa różne pomocowe artykuły.

Będziemy robić jeszcze więcej, szczegóły wkrótce!!!

01.04.2020 r.​

Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice, Nauczyciele i Uczniowie, przez wirusa nasze drzwi muszą być dla Was zamknięte, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby podzielić się z Państwem, tym co mamy najlepsze tzn. naszą wiedzą i doświadczeniem. Dlatego co jakiś czas będziemy tutaj na stronie zamieszczać artykuły naszych pracowników.

Zapraszamy do przeczytania pierwszego z nich:

Krótkie podpowiedzi na co zwrócić uwagę opiekując się sobą i najbliższymi w tym trudnym czasie podsyła nam nasza psycholog Alina Borowska

http://ppp.grudziadz.pl/jak-zadbac-o-siebie-i-bliskich-w-czasie-epidemii/

26.03.2020 r.​

Szanowni Państwo, aby jeszcze bardziej ułatwić z nami kontakt reaktywowaliśmy naszego funpage’a na Facebook’u. Serdecznie Zapraszamy 🙂

https://www.facebook.com/pppgrudziadz/

16.03.2020 r.​

Decyzją Prezydenta Miasta Grudziądza,

Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej informuje, iż

od 16.03.2020 r. do 24.04.2020 r.

badania diagnostyczne, wszelkie terapie oraz bezpośrednia działalność psychologiczno – pedagogiczna są odwołane.

Wsparcie związane z sytuacją kryzysową udzielane jest telefonicznie pod numerem 609 003 546 w godzinach od 8 do 15.

Styczeń 2020 r.

Zajęcia dedykowane są dla dziewcząt uczennic klas 8 SP i szkół średnich dotyczące okresu dojrzewa i profilaktyki seksualnej. Zapisy u p. psycholog Pauliny Marks.

Styczeń 2020 r.​

Terapia grupowa dla młodzieży

W każdą środę o 10.30 zapraszamy do naszej poradni młodzież od klasy 7 na spotkania w ramach terapii grupowej.

Styczeń 2020 r.​


Kolejne spotkanie w ramach „Akademii Bezpieczeństwa” i „Dobrego Kina z Dawką Wiedzy” w Kinie Helios

Nasi pracownicy: Anna Sereda i Sławek Uziembło razem z Policjantami z Zespołu ds. Profilaktyki Społecznej KMP Grudziądz spotkali się z młodzieżą ze szkół ponadpodstawowych oraz uczniami klas I-III szkół podstawowych w ramach przedsięwzięć profilaktycznych „Akademia Bezpieczeństwa” oraz „Dobre Kino z Dawką Wiedzy”. Tym razem tematami był stalking oraz bezpieczeństwo w sieci.

Luty 2020 r.​

Drugi semestr 2019/2020.
Życzymy wszystkim udanego semestru!