Trudności w nauce mogą pojawić się na różnych etapach edukacji, mogą one mieć charakter ogólny i dotyczyć większości przedmiotów szkolnych, jak również występować tylko w przyswajaniu materiału programowego z określonego przedmiotu, mogą utrzymywać się długotrwale, bądź wynikać z określonej sytuacji życiowej dziecka.
Pierwszym objawem problemów w uczeniu się są słabe oceny, brak postępów w nauce, a także narastające zaległości w wiadomościach i umiejętnościach edukacyjnych. Często również pojawia się niechęć dziecka do danego przedmiotu, bądź do szkoły w ogóle, obniżeniu ulega motywacja uczenia się.
Długotrwale utrzymujące się trudności w nauce, niemożność przezwyciężenia ich, mogą wtórnie wywołać u dziecka zaburzenia emocjonalne, nerwicowe, obniżyć jego samoocenę, a nawet stać się przyczyną problemów wychowawczych, zaburzeń zachowania, niedostosowania społecznego.
Podłoże niepowodzeń w nauce może być bardzo różnorodne:
- obniżone możliwości umysłowe
- wybiórcze opóźnienia rozwoju funkcji istotnych w procesie uczenia się np. uwagi, pamięci, analizatorów, przy ogólnie dobrych, możliwościach umysłowych
- specyficzne trudności w uczeniu się np. dysleksja rozwojowa, dyskalkulia
- zaburzenia rozwojowe np. ADHD
- problemy zdrowotne, zaburzenia rozwoju ruchowego, słuchu, widzenia, mowy
- brak zainteresowania rodziców edukacją dziecka, a tym samym brak oddziaływań stymulujących rozwój, kształtujących ciekawość poznawczą, motywację uczenia się, aspiracje
- brak nawyków systematycznego uczenia się, bądź niewłaściwe strategie uczenia się
- trudna sytuacja życiowa dziecka np. rozwód rodziców, pobyt rodziców za granicą
- warunki domowe nie sprzyjające uczeniu się np. awantury, alkoholizm rodziców, niestabilna sytuacja życiowa, brak poczucia bezpieczeństwa
Co może zrobić rodzic:
- od początku edukacji szkolnej wspierać dziecko w nauce, wzmacniać jego motywację, rozbudzać ciekawość poznawczą
- kształtować u dziecka nawyki systematyczności i obowiązkowości
- rozmawiać z dzieckiem o pojawiających się problemach, pomagać w ich przezwyciężaniu
- współpracować z nauczycielami w zakresie wzajemnej wymiany informacji dotyczących sukcesów i trudności szkolnych dziecka, ustalania form pomocy
- przeglądać zeszyty, dzienniczek, zadania domowe
- sprawdzać stopień przygotowania się dziecka do lekcji
- dostrzegać i nagradzać nawet niewielkie sukcesy, doceniać włożony wysiłek, czynione postępy
Grudziądzkie adresy:
- PPP – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Grudziądzu, ul. Korczaka 23, tel. 4644805, 4644807, PN.- ŚR. 8.00– 17.00, CZW, PT. 8.00–15.30